ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia 2024

23 czerwca odbyła się czwarta edycja biegu ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia, na której uczestnicy rywalizowali na terenie terminalu kontenerowego GCT. Impreza, promująca aktywność fizyczną i mająca cel charytatywny, zgromadziła rekordową liczbę uczestników. Biegacze startowali w dwóch konkurencjach: na jedną milę morską (1,852 km) oraz na pięć kilometrów, z udziałem odpowiednio 253 i 613 zawodników. Trasy obu biegów prowadziły przez plac składowy terminalu, wśród przeładowywanych kontenerów.

POLISH PORTS 2030

Podczas pierwszego panelu dyskusyjnego na Kongresie Polish Ports 2030, Jan Jarmakowski, CEO Hutchison Ports Gdynia, omówił perspektywy terminali kontenerowych w sesji „Strategia i Przyszłość: Potencjał, Perspektywy, Rozwój i Strategia Inwestycyjna”. Z kolei drugiego dnia, Mateusz Turek, szef IT Hutchison Ports Gdynia, przedstawił spojrzenie na cyberbezpieczeństwo w panelu „Obrona i Zarządzanie Ryzykiem”. Podkreślił, że najsłabszym ogniwem w cyberatakach jest czynnik ludzki, a zdrowy rozsądek i ograniczone zaufanie stanowią pierwszą linię obrony przed zagrożeniami.

Climate Classic Poland 2024

Zespół kolarski Hutchison Ports Gdynia (GCT) już po raz drugi wziął udział w wyścigu Climate Classic Poland. Tym razem również jako partner wydarzenia!
GCT aktywnie wdraża strategię Grupy Hutchison Ports jak najszybszego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w operacjach portowych i osiągnięcia poziomu net-zero do roku 2050.
Dla wielu naszych pracowników rower jest codziennym środkiem transportu, a poprzez udział w tegorocznej edycji rajdu Climate Classic Poland mieliśmy okazję do zwrócenia uwagi na konieczność przeciwdziałania zmianom klimatycznym i dołożenia małej cegiełki do poprawy otaczającego nas środowiska naturalnego.

Transport week

Tegoroczna edycja TRANSPORT WEEK odbyła się w dniach 12-13 marca, podczas której poruszono kilka tematów stanowiących największe wyzwania dla branży TSL. Wśród omawianych zagadnień znalazły się m.in. rozwój branży transportowej w regionie Morza Bałtyckiego w kontekście trwającej wojny na Ukrainie, sytuacja i zmiany portów morskich w związku z kwestiami środowiskowymi, a także rozwój branży offshore. Omówiono również cyberbezpieczeństwo portów oraz wprowadzane w UE regulacje środowiskowe i ich implikacje dla portów morskich i terminali morskich.

Dni polskiej logistyki w Pradze 2023

14 listopada w siedzibie ambasady RP w Pradze odbył się, organizowany po raz drugi, Dzień Polskiej Logistyki. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele polskiego i czeskiego Parlamentu, administracji rządowych i samorządowych, nauki oraz think-tanków. W panelu poświęconym logistycznej ofercie operatorów bałtyckich wziął udział również przedstawiciel terminalu GCT.

STSs

5 października do terminalu GCT wpłynął LAURA MAERSK feeder, pierwszy w historii kontenerowiec do przewozu metanolu. Statek został zbudowany w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industrie i ma regularnie pływać po Morzu Bałtyckim.
LAURA MAERSK ma 172 m długości i pojemność 2136 TEU. Do Gdyni zawinął w ramach trwającego połączenia z Rotterdamu. Jej wizyta jest dowodem na to, że proces dekarbonizacji żeglugi i przemysłu morskiego wszedł w kolejną fazę.
Mamy nadzieję, że ten nowoczesny, przyjazny środowisku feeder będzie częściej odwiedzał nasze nabrzeże, wpisując się w politykę środowiskową Hutchison Ports i kierunek, w którym zmierza terminal. Mamy już zeroemisyjne elektryczne suwnice kontenerowe, trwają prace nad modernizacją kolejnych, a terminal przygotowuje się również do inwestycji, aby osiągnąć cele środowiskowe Grupy, jakim jest osiągnięcie całkowitej neutralności środowiskowej dla wszystkich portów do 2050 roku.

Ship

Linia żeglugowa Diamond Line rozszerzyła swoją sieć usług dowozowych o port w Gdyni. W ubiegłą sobotę do terminalu Hutchison Ports Gdynia zawinął pierwszy jej statek. Nowa linia łączy porty bałtyckie (Kłajpeda, Kotka, Helsinki, Gdańsk, Gdynia) z Hamburgiem i Bremerhaven, a dalej z portami w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Środkowej i Południowej oraz Kanadzie i USA.

Diamond Line jest spółką zależną Cosco Shipping Lines Europe Gmbh. Na europejskich trasach regionalnych działa jako niezależna marka współpracująca z podmiotami z branż obejmujących takie dziedziny jak chemikalia, handel detaliczny, produkty AGD i sprzęt AGD.

Ship

21 czerwca kontenerowiec WES GESA zainaugurował swoją wizytą na terminalu GCT nowy serwis linii Ocean Network Express, który posłużyć ma wzmocnieniu pozycji linii w naszym kraju.

Zaktualizowany serwis IBESCO łączy polskie i skandynawskie porty Morza Bałtyckiego z portami Wielkiej Brytanii i Portugalii.

Obecna rotacja obejmuje porty: Rotterdam – Leixoes – Lizbona – London Gateway Port – Rotterdam – Gdynia – Aarhus – Goteborg – Antwerpia – Rotterdam. Zgodnie z harmonogramem, pokonanie całej trasy ma zajmować 28 dni.

WES GESA to pływający pod flagą Cypru 152 – metrowy kontenerowiec zbudowany w 2012 roku. W ramach pierwszego rejsu statek dostarczył między innymi puste kontenery, które wykorzystane zostaną do budowy linii startu i mety na trasie tegorocznej edycji biegu ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia, który odbędzie się w niedzielę, 25 czerwca.

Run Terminal Kids 2023

W najbliższą niedzielę po raz kolejny wystartuje wyjątkowy bieg ONE TERMINAL RUN Hutchison Ports Gdynia 2023. Biegacze staną na linii startowej dwóch dystansów: 1 mili morskiej oraz 5 km. W tym roku przewidziane zostały również zawody dla najmłodszych w kilku grupach wiekowych:

  • maluch z rodzicem
  • do 4 lat     – 200 m
  • 5 do 7 lat    – 200 m
  • 8 do 9 lat    – 400 m
  • 10 do 11 lat  – 400 m
  • 12 do 15 lat  – 600 m

Trasa na najmłodszych wyznaczona została przed kompleksem bramowym. Na teren terminalu wstęp będą miały jedynie osoby zarejestrowane jako uczestnicy biegu.

Na terenie wydarzenia ustawiona będzie scena, namioty sponsorów oraz punkty gastronomiczne, odbędzie się również licytacja specjalnie przygotowanych fantów, a dochód z niej przeznaczony zostanie na cele charytatywne.

Organizatorami wydarzenia są linie ONE oraz Hutchison Ports Gdynia, wspierani przez firmy z branży transportowo-morskiej: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, speedway Freight Services, Loconi Intermodal, ECU Worldwide, Uni- logistics oraz E-containers.

Ship

2 czerwca na terminalu GCT po raz pierwszy pojawił się statek armatora VIASEA – niezależnej norweskiej linii żeglugowej posiadającej własną flotę statków i sprzęt kontenerowy, skupiającej się na obsłudze połączeń bliskiego zasięgu oraz transporcie multimedialnym pomiędzy portami europejskimi.

Na uruchomionej linii kursowały będą dwa statki, które po wypłynięciu z Gdyni zawijać będą do Oslo, Moss, Immingham, Moerdijk, ponownie do Oslo i Moss, a następnie do Kłajpedy i Gdyni. Dzięki odpowiedniej koordynacji serwis umożliwi również transhipment na Półwysep Iberyjski i do Irlandii.

Nowy serwis shortsea z GCT nastawiony jest na kontenery 45-stopowe. Statki będą pojawiały się w gdyńskim terminalu w piątki. Będą to pływające pod banderą cypryjską JSP Carla (140 m długości i 9193 DWT) oraz Energy (135 m długości i 9368 DWT).

 

STSs

We wtorek 18 kwietnia do nabrzeża GCT przybił 159-metrowy kontenerowiec NOVA inaugurując nowy serwis brytyjskiego armatora ECL – Ellerman City Liners, który wchodzi na polski rynek z ofertą jednego z najkrótszych czasów tranzytu na wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych.  Polskim agentem ECL jest gdyńska spółka SAFE Shipping, będąca częścią europejskiej grupy transportowej USS United Shipping Services.

Statki ECL będą zawijać do Gdyni w każdą sobotę. Popłyną do Wielkiej Brytanii: Tillsport oraz Tilbury i z powrotem do Gdyni. Serwis został zorganizowany w taki sposób, że możliwe jest sprawne przepakowanie towarów na statki oceaniczne tego operatora, kursujące między Wielką Brytanią a Stanami Zjednoczonymi lub portami na Półwyspie Iberyjskim (przez Hamburg, Rotterdam i Antwerpię). Zgodnie z ofertą operatora czas tranzytu z Gdyni do Nowego Jorku ma wynosić zaledwie 16 dni.

Na pokładzie kontenerowca NOVA znalazły się pierwsze partie towarów importowych, ale przede wszystkim około 550 pustych kontenerów przewoźnika. Po rozładowaniu zostały przewiezione do załadowców, by zacząć cyrkulować na rynku. NOVA pojawi się ponownie w GCT za 10 dni, by zabrać kontenery – tym samym uruchomione zostanie oficjalnie połączenie w relacji eksportowej.

Serwis ECL jest kolejnym połączeniem bliskiego zasięgu dla Hutchison Ports Gdynia.

GCT inwestuje w technologie prośrodowiskowe

Gdynia Container Terminal, jak i inne terminale Hutchison Ports, podejmuje działania mające na celu wypełnienie celów środowiskowych Grupy i ograniczenie emisji CO2. W styczniu ogłoszony został przetarg na modernizację siedmiu suwnic placowych i zastąpienie napędu spalinowego napędem elektrycznym. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia oleju napędowego o około 45%, a w konsekwencji ograniczenie emisji CO2 generowanej w trakcie operacji przeładunkowych. W GCT operuje aktualnie 7 suwnic napędzanych energią elektryczną (dwie pierwsze pojawiły się na terminalu w 2012 roku).        W kolejnym etapie zelektryfikowane zostaną pozostałe urządzenia tego typu pracujące na terminalu. Na realizację projektu, którego celem jest rozpropagowanie idei modernizacji istniejącego sprzętu, Spółka otrzymała niewielkie dofinansowanie z funduszy interregionalnych dla regionu Morza Bałtyckiego (w ramach programu Blue Supply Chains realizowanego z kilkoma innymi portami bałtyckimi przy współpracy Uniwersytetu Gdańskiego oraz Baltic Ports Organization). Planowana jest również wymiana ciągników terminalowych na pojazdy o napędzie elektrycznym lub wodorowym, zależnie od dostępnej oferty producentów urządzeń terminalowych.